AI-teknologi – Copywriterns värsta mardröm eller bästa vän?
AI-verktyg som ChatGPT, Bing och Midjourney har snabbt hittat sin plats som användbara redskap inom flera olika branscher och arbetsplatser. De har gjort det möjligt att på nolltid generera stora mängder textinnehåll, till och med bilder– du skulle potentiellt kunna ha en hel roman utskriven och redo för en första korrektur i god tid innan dagens första kaffepaus. Behövs ens människor som skriver längre?
Filip Haraldsson
Copywriter
I denna artikel ger vi oss i kast med att reda ut vilka för- och nackdelar som AI-verktyg för text, som ChatGPT har, hur och när det bör användas, och varför det mänskliga hantverket fortfarande fyller en viktig funktion när det kommer till att producera textinnehåll.
Vad innebär AI-copywriting?
AI, eller artificiell intelligens, bygger på en teknik som gör att den aktuella tjänsten, till exempel ChatGPT, i mångt och mycket beter sig och agerar som en verklig människa. Om vi sätter det i ett sammanhang där AI-tjänsten ska skriva text innebär det att den kan samla in information, tolka den, se mönster, dra egna slutsatser och producera innehåll baserat på det. AIn lär sig mer med tiden när den får större mängder data och tidigare resultat utvärderas, vilket är vad som kallas för maskininlärning.
Fördelar med att låta en AI skriva din text
Att skriva en text på egen hand tar tid. Din inledning ska vara nog intressant för att tidigt väcka läsarens intresse och du ska kunna göra dig förstådd för den tilltänkta målgruppen utan att bli allt för långrandig. Avslutningsvis ska du knyta ihop säcken och lämna ett bestående intryck till läsaren. Kanske vill du uppmana till handling? Eller bidra med ny kunskap inom ett ämne? Lägg där till några korrektursvängar och du har plötsligt lagt ner mer tid än förväntat.
Den största fördelen med att låta en AI skriva din text är att det går snabbt. Och tid är pengar. Genom att bistå AI:n med rätt förutsättningar, till exempel vilken slags text du vill ha, ämne, ståndpunkt och uppmaning kommer du inom loppet av några sekunder ha en text redo att publiceras för massorna. Du slipper också slarviga stavfel och onödiga interpunktioner – knappt en korrektursväng behövs!
Men är det verkligen så enkelt?
“Using AI for copywriting can streamline content generation, increase efficiency, offer scalability, provide creative inspiration, and potentially reduce costs compared to hiring human writers.” – ChatGPT, AI chatbot
Utmaningar med att låta en AI skriva din text
En av de största nackdelarna med att låta AI skriva din text, till exempel för hemsidan, bröllopstalet eller tidningen, är den totala avsaknaden av personlig touch och originalitet. En AI skapar innehåll av den information som finns tillgänglig för den, det vill säga det som redan finns på internet. Det ökar direkt risken för att texten kommer likna något som redan finns och den kommer knappast att upplevas som unik eller lyfta några nya tankar och idéer. En AI anpassar sig inte heller till hur du, ditt företag eller varumärke vanligtvis brukar uttrycka sig eller till den tilltänkta målgruppens behov. Det kommer helt enkelt att saknas djup i innehållet.
För att få till en passande text behöver du alltså tillgodose AI:n med en beskrivning av bland annat tonalitet, vem mottagaren är och personliga åsikter eller idéer som ska vävas in i texten. Men med det sagt kommer AI:n fortfarande ha svårt att uppfatta bland annat ironi, humor och kulturella referenser.
“Using AI for copywriting can result in impersonal or inaccurate content, potential biases, limitations in understanding context, inability to handle complexity, maintenance requirements, and legal/ethical considerations.” – ChatGPT, AI chatbot
Så här maximerar vi värdet av AI för copywriting
Vi tycker att det finns många fördelar med att låta ChatGPT producera och bearbeta texter. Samtidigt behöver det göras med eftertanke, då innehållet i en oredigerad AI-text kan upplevas som generiskt snömos. Sedan återstår frågan om när det är okej att använda AI för sina texter. Det kanske känns lockande att AI-generera en jobbannons. Men hur känner du för jobbansökningar som är AI-genererade?
För att få ut det allra mesta av AI använder vi det som ett hjälpmedel i vårt eget skrivande istället för att låta den producera allt innehåll på egen hand. På så sätt kan vi nyttja dess styrkor – effektiviteten och kvantiteten – utan att förlora den personliga touchen i texterna!
1. Använd ChatGPT som ett bollplank
ChatGPT fungerar utmärkt att använda som ett bollplank när du vill ha förslag på olika sätt att uttrycka samma sak i text. Prova be den korta ner eller förenkla en svårläst text, gör en enklare text svårare, hitta synonymer, få ytterligare infallsvinklar på det ämne du skriver om, eller be om förslag på rubrik, ingress och underrubriker till din artikel. Resultat är inte alltid 100% användbart, men det väcker förhoppningsvis några nya tankar till liv hos dig!
2. Få hjälp med en presentation
För att skapa en minnesvärd presentation, PowerPoint eller Keynote, som åhöraren eller läsaren enkelt kan ta till sig av, är det viktigt att hålla texterna korta och koncisa. Det kan till exempel göras i punktform eller en slagkraftig mening per slide. Men det kan vara svårt att koka ner all sin kunskap i några få ord, framförallt när du har mycket att säga. Prova därför att ge ChatGPT till uppgift att ta fram tre punkter om fem till sex ord vardera för att sammanfatta fördelarna med att låta ChatGPT göra din presentation!
3. Sätt en struktur och ett första utkast
ChatGPT hämtar kunskap från internets alla hörn och kan därför skapa en tydlig struktur över vilka delar texter av samma typ brukar innehålla och i vilken ordning – oavsett om du skriver en artikel, ett strategidokument eller manus för en radioreklam. Det kan både vara på en så övergripande nivå som rubrik, ingress och underrubrik, men också retoriska delar som ethos, pathos och logos. Testa sedan att fylla i varje del med några dina egna tankar, och be sedan ChatGPT spinna vidare på samma spår!
Så, behöver vi människor som skriver? Svaret är ja, och om vi lär oss hur vi ska jobba med dessa nya smarta verktyg kommer arbetet bli mer effektivt och resultatet ännu bättre. Vill du veta mer om hur vi jobbar med AI, eller få ytterligare tips på ditt skrivande? Tveka inte på att höra av dig!
Brand
Strategy
Content
We are a communications agency with the capacity, depth and knowledge to take you where you want to be. Preferably further. Here you can see a sampling of the services we provide, but this field has more weird words than a rap battle, so our best advice is to just tell us what your goals are and we’ll get there together.
Brand
Brand strategy
Identity
Graphic profile
Logotype
Strategy
Communications strategy
Media strategy
Media plan
Search Engine Optimisation (SEO)
Target audience analysis
Inbound marketing
Digital marketing
User Experience (UX)
PR
Content
Web design
Web development
App design
App development
Copywriting
Graphic design
User Interface (UI)
Ongoing production
Print design
Social media