Bioteria

Bioterias närmast magiska resa har tagit företaget från en revolutionerande idé till ett branschledande företag som löser samhällets fettproblem över hela Sverige. Nu har företaget tillsammans med Samuraj gjort sig redo för nästa kliv på resan med ett uppdaterat varumärke, förtydligad och prioriterad kommunikation, och en ny webbplats.

Bioteria grundades på tanken att det finns ett bättre, smartare sätt att hantera de enorma problem som fett för med sig för samhället. Men vänta, enorma fettproblem? Nej, det är kanske ingenting som varje människa tänker på, eller ens känner till. 

Men problemen är enorma. Från avlopp som kloggar igen till bränder i igenfettade storköksventilationer, till de problem som hanteringen av själva lösningarna medför – fettavskiljare behöver tömmas på fett, vilket skapar behov av transporter, som i sin tur genererar egna utsläpp. I ett samhälle som måste bli mer cirkulärt är fetthanteringen ett linjärt, ihoptjocknat monster.

Så vad är det bättre, smartare sättet? Kort sagt: Bakterier. Bakterier som äter fett, och förvandlar det till något så smidigt som vatten. Lätthanterligt, och enkelt att återföra in i ett kretslopp.

På den övertygelsen har Bioteria revolutionerat branschen med tekniska lösningar baserade på att biologiskt bryta ner och omvandla fett, och erbjuder de tjänster som behövs för framtidens fetthantering, från initiala behovsanalyser till att säkerställa den löpande driften.

Från uppstickare till branschledande och bevisad leverantör

Bioteria upplevde svårigheter med att ta sitt varumärke in i nästa fas – vissa kunder såg fortfarande företagets teknik som, ja visst, något nytt och spännande, men också något obeprövat och kanske därmed riskfyllt. Det är långt från sanningen, då lösningarna om och om igen bevisats både i effekt och pålitlighet. Det var dags att ge företaget ett varumärke och en kommunikation som uppdaterar bilden av företaget i marknadens ögon.

En uppdaterad positionering

För att skapa bästa möjliga förståelse för såväl företaget som dess målgrupper inledde vi processen med gemensamma workshops, och sedan djupintervjuer och enkätundersökningar för olika målgrupper. Det här gav även en reality check för Bioteria – värderar våra målgrupper vårt erbjudande som vi tror att de gör?

Baserat på Bioterias egna mål och resultaten från kundundersökningarna så etablerade vi en önskad position för Bioterias varumärke. Den positionen innebar en mer professionell framtoning med hållbarhet och miljö som en konstant grund, men med stort fokus på att förmedla hur värdeskapande, effektiva, prisvärda och driftsäkra lösningarna är, då alla målgrupper redan förknippar Bioteria med miljö och hållbarhet.

Fett tydlig copy

För att förmedla Bioterias unika värden är vad som uttrycks i text givetvis kritiskt. En utmaning med befintligt innehåll var olika tonaliteter i olika ytor och ett inkonsekvent sätt att berätta om företaget som helhet såväl som enskilda lösningar, vilket är ett vanligt läge då ett erbjudande vuxit organiskt och information ofta behövts produceras snabbt för att lösa akuta behov.

Nu hade vi möjligheten att formulera Bioterias erbjudande och kultur med en samlad tonalitet, och se över hur vi beskriver produkter och tjänster från grunden. Här har vi arbetat nära Bioteria, för att resultatet verkligen ska vara Bioterias röst, men strukturerat innehållet i olika ytor till stor del baserat på vad Bioterias målgrupper prioriterar.

Vi tog därför fram tonalitetsriktlinjer och en gemensam prioriteringsordning som ligger till grund för hur vi berättar om produkter, tjänster och värdeskapande i alla ytor. Vårt mål har varit en tydlig och lättförståelig copy, som bär tillräcklig information för att beskriva komplexa utmaningar på korrekta sätt men ändå väcker intresse och behåller läsarens uppmärksamhet.

Resultatet är en röst som är mer sammanhängande, mer konsekvent, mer intressant och mer lättförståeligt. Mycket lättare att lyssna på och förstå, helt enkelt.

Ny logotyp och grafisk profil

För att lyckas ta den position på marknaden som företaget eftersträvar, och bättre uttrycka det företag Bioteria är idag, så tog vi tillsammans med Bioteria fram en ny grafisk profil och en ny logotyp med ambitionen att behålla ursprunget och historien i varumärket samtidigt som vi skapar den strategiska varumärkesförflyttning som företaget vill uppnå.

Grundkonceptet i logotypens symbol har bevarats, men uppdaterats för att bli tydligare och mer balanserat. Symbolen står för kretslopp, flöde, och en hållbar planet. Även typografin har en tydlig koppling till tidigare logotyp, med bibehållen karaktär men många justeringar i detaljer som linjer, bokstavsmellanrum och negativa utrymmen för att ge en behaglig och tidlös utformning.

Bioteria har alltid förknippats med färgen blå som symboliserar vatten, och i den tidigare profilen var klarblå och klargrön huvudfärger. Dessa visade sig svåra att använda med text ovanpå utan att kompromissa med läsbarheten, och eftersom båda färgerna var ungefär lika starka och lika ljusa så blev det svårt att skapa variation i profilen.

Därför valde vi tillsammans med Bioteria att fokusera på endast den blå färgen, som vi tog fram en ljusare och mer mättad (färgstark) kulör av, tillsammans med en mörkare och mindre mättad kulör. Tillsammans dominerar dessa färger Bioterias olika ytor, där den mörka blå ofta agerar bakgrund och den ljusa, starka blåa färgen utmärker detaljer. Det finns även ett antal sekundära färger, som ger Bioteria stor flexibilitet i hur olika ytor formges.

En webbplats som både är lätt att hitta i och förändra

Bioteria hade en webbplats med en svårnavigerad, svårbegriplig och svåradministrerad struktur som inte skalade effektivt med Bioterias tillväxt. Vårt mål var att skapa en skalbar webbplats, med en logisk och lättnavigerad struktur för besökaren, som fortsätter vara lika enkel att hantera för Bioteria när fler produkter och tjänster tillkommer, eller ifall företaget vill förändra erbjudandets uppdelning med till exempel nya eller förändrade affärsområden.

Vi gjorde en djupdykning i Bioterias behov av innehåll och preferenser för administration genom att kartlägga befintlig sida, identifiera vilka utmaningar som fanns, och ta fram en helt ny struktur för både administration och navigation.

Därefter designade vi, utvecklade och fyllde webbplatsen med innehåll. Resultatet är en modern webbplats som blir både attraktiv och tydlig för den som möter Bioteria första gången såväl som för den som söker specifik information för ett pågående arbete. Och inte minst, som är enkel och snabb att administrera för Bioteria själva.

Ett led i att kommunicera det värde Bioteria skapar var också att ta fram en räknesnurra, där besökaren snabbt och enkelt kan få en ungefärlig överblick över hur mycket de skulle spara med Bioterias lösningar. Trots den enkla ytan ligger ett komplext tekniskt arbete bakom, för att få uträkningen att bli både korrekt och pedagogisk.

Redo för nästa steg

Bioteria har nu tagit ett viktigt kliv, och vi är hedrade att ha fått förtroendet att bidra till det. Nu kan vi kommunicera och nå ut med Bioterias erbjudande med maximal effekt i varje kanal.

Har du ett företag som har nått en ny fas i sin resa, ett erbjudande som känns omöjligt att formulera, eller en webbplats som känns som en riktig tidstjuv? Hör av dig till oss så hjälper vi dig kartlägga, välja och skapa riktigt bra och effektiva lösningar på dina utmaningar.

Brand

Strategy

Content

We are a communications agency with the capacity, depth and knowledge to take you where you want to be. Preferably further. Here you can see a sampling of the services we provide, but this field has more weird words than a rap battle, so our best advice is to just tell us what your goals are and we’ll get there together.

Brand

Brand strategy

Identity

Graphic profile

Logotype

Strategy

Communications strategy

Media strategy

Media plan

Search Engine Optimisation (SEO)

Target audience analysis

Inbound marketing

Digital marketing

User Experience (UX)

PR

Content

Web design

Web development

App design

App development

Copywriting

Graphic design

User Interface (UI)

Ongoing production

Print design

Social media