Sökmotoroptimering för en ny hemsida? Vi tar dig genom djungeln!
Funderar du på en ny hemsida? Oavsett om du vill ge din nuvarande webbplats ett ansiktslyft eller etablera dig på en helt ny hemsideadress, så vet vi att du vill ge er målgrupp den bästa upplevelsen och skapa de bästa förutsättningarna för att värdet av ert erbjudande ska nå hela vägen fram.


Du står där efter färdigt projekt, med en sprillans ny webb – snygg design, fräsch copy, nytagna foton och inspirerande citat från kunder. Succén är ett faktum! …eller? Skräckscenariot är att du inte har några, eller oväntat få, besökare. En ny webb är en investering som måste skapa värde för ditt företag, men ingenting annat på webben är viktigt om dina potentiella kunder inte hittar dit.
Tänk sökmotoroptimering från start
Tre av fyra internetanvändare gör textsökningar efter information på nätet varje dag. En av sju använder sig av röstsökning* . Google dominerar sökmarknaden och ställer användaren i fokus genom att premiera innehåll som ger det bästa svaret på sökfraser och visar dessa högst upp. Detta gäller oavsett om produkten eller tjänsten i sig är bättre lämpad än konkurrenternas lösningar – Google jämför bara era webbplatser, inget annat.
Vi spolar därför tillbaka från design och inspirerande citat och börjar fundera på vem vi vill ska hitta till webbplatsen och vad dessa personer vill nås av när de besöker sidan. Säljer du exempelvis grillredskap vill du förstås ranka på “grillredskap” men kanske även på “tips inflyttningspresent hus”. Vet du var sökvolymerna finns, det vill säga vilka ord eller fraser som många söker på inom ditt affärsområde, så kan du bygga en hemsida utifrån vad er målgrupp faktiskt vill veta.
Verktyg att använda: Google Search Console kan du använda för att se hur din befintliga webb fungerar (eller inte) idag, samt vilka sökfraser som hittills lockat trafik.
I Google Analytics ser du bland annat vilka sidor dina besökare använder på din hemsida, och när de helt enkelt väljer att lämna hemsidan för att göra något annat istället.
I Google Ads sökordsplanerare eller på hemsidan Ahrefs kan du botanisera bland sökord och sökvolymer för att förstå vad som ger bäst effekt för ditt företag.
Fyra delar av SEO
Sökmotoroptimering (Search Engine Optimization, SEO) ger till skillnad från Sökmotorannonsering (Search Engine Marketing, SEM) resultat som fortsätter löna sig även när du slutar betala för dem. Sökmotoroptimeringen och arbetet runt det, både tekniskt och innehållsmässigt, handlar om att ge din webbplats så goda förutsättningar som möjligt att ranka högt på egna meriter över tid, och vars resultat allså blir bestående, medan sökmotorannonsering är köpta platser som försvinner helt när du slutar lägga pengar på dem.
Vi delar upp SEO i fyra delar: Textinnehåll, kod och tekniska förutsättningar, externa länkar, samt uppföljning i form av mätning och analys.
- Textinnehåll: Utifrån de sökorden som ert företag prioriterar behöver hemsidans texter uppdateras med nytt eller korrigerat befintligt material där sökorden finns integrerade. Det hjälper Google att hitta till just ert innehåll och ni kan komma högre upp i rankingen.
- Kod och tekniska förutsättningar: Hålla webbplatsen uppdaterad för att fungera så väl som möjligt. Utan en stark grund når helt enkelt övriga insatser inte sin potential. Hemsidan behöver vara användarvänlig, strukturerad och snabb.
- Externa länkar: Att andra, trovärdiga domäner länkar till er webbplats höjer dess status i sökmotorernas ögon, och höjer rankingen. Svårt att styra över kan tyckas, men det finns sätt att hjälpa länkandet på vägen. Skapa innehåll som era besökare vill dela och länka till, som en tankeväckande – gärna lite provocerande – text eller faktabaserade undersökningar som visar på något nytt eller oväntat gentemot den vanliga uppfattningen. Testa att gästblogga och därigenom länka till ditt företag på någon annans sida, skicka ut pressmeddelanden och berätta i media om vad som sker hos er, eller se till att ni och era samarbetspartners länkar till varandra på era webbplatser.
- Mätning och analys: Världen, även den digitala, är en föränderlig plats och för att kunna klättra upp i sökresultaten behöver vi kontinuerligt mäta och analysera effekterna av våra insatser. Sökorden behöver uppdateras och bytas ut och webbens funktionaliteter behöver alltid hållas i topptrim.
Mot sökbarheten och vidare!
Vi har bara skrapat på ytan av SEO, SEM och möjligheterna som gömmer sig bakom dessa förkortningar. Vill du veta mer om hur ni kan skapa en mer effektiv och värdeskapande hemsida? Lika snabbt som du ringer din fredagspizza når du även oss! Maila eller slå en pling så skapar vi något magiskt (och värdeskapande) tillsammans.
*Källa: Svenskarna och internet: 2022
Brand

Strategi

Content

Vi är en kommunikationsbyrå som har kapaciteten, höjden och bredden för att ta dig dit du vill. Helst lite längre. Här ser du ett urval av vad vi kan hjälpa er med, men den här branschen har lika många facktermer som en fiskebåt, så vårt bästa tips är att helt enkelt säga till oss vad du vill uppnå så tar vi oss dit tillsammans.
Brand
Varumärkesstrategi
Identitet
Grafisk profil
Logotyp
Strategi
Kommunikationsstrategi
Kommunikationsplan
Mediastrategi
Sökmotoroptimering (SEO)
Målgruppsanalys
Inbound marketing
Digital marknadsföring
UX
PR
Content
Webbdesign
Webbutveckling
Appdesign
Apputveckling
Copywriting
Grafisk design
UI
Löpande produktion
Printdesign
Sociala medier