Ni får inga kunder via er webbplats, och det tycker vi är helt sanslöst
Vi kommer ofta in redan i ett strategiskt skede med våra kunder, där vi tillsammans analyserar och planerar användandet av olika kanaler, bland annat för försäljning. Det är svårt att räkna antalet gånger vi fått höra att det ”inte är prioriterat att lägga pengar på hemsidan, det är inte där vi säljer”.


Det är för oss helt sanslöst att det är en anledning att inte lägga pengar på webbplatsen. Det enda vi hör i den meningen är att det finns en enorm säljpotential för ert företag som bara ligger och väntar på er, och där kostnaden snarare ligger i att inte investera.
Situationen ser ofta ut ungefär så här: Det går bra för er verksamhet, ni har en hel del affärer, och de allra flesta kommer från uppsökande sälj, personliga kontakter eller rekommendationer. Det låter helt okej, men självklart skulle ni vilja att det gick ännu bättre. Och trots att det låter rätt bra, så är ni i verkligheten i ett ganska problematiskt läge. Ni når i verkligheten bara en bråkdel av de som faktiskt skulle kunna vara intresserade av ert erbjudande, och ofta är ni i detta skede ganska sårbara, då ni är beroende av vissa befintliga kunder, ofta med liten geografisk spridning.
Troligtvis är er hemsida ganska enkel, kanske med en ganska snygg startsida, men innehållsfattig bortom den. Om vi söker på ert namn kommer ni upp ganska tidigt i olika sökmotorer, särskilt om vi lägger till orten i sökningen, men söker vi bara på er verksamhetstyp kommer ni kanske inte upp alls på de första tio sidorna.
Sammanfattningsvis så är det väldigt svårt för en person som är ute efter er tjänst, men inte känner till just er, att hitta er. Det är svårt för er att få nya kunder via hemsidan, och inte det minsta konstigt att ni inte får så många i den kanalen idag.
Hur löser jag detta?
Ett sätt är att helt enkelt betala för att dyka upp på till exempel Googles förstasida när någon söker på utvalda sökord – kanske “gaffeltrucksuthyrning”. Ofta är det dock väldigt dyrt, särskilt om sökorden är populära, och kampen om dem ganska hård – vilket är fullt rimligt, det ligger enorma värden i att synas tidigt i sökningar. Detta är även en kortsiktig investering, då värdet för er (det vill säga att ranka högt) försvinner helt i det ögonblick ni slutar betala.
Vi tycker inte att det är dumt att investera i att ranka på detta sätt, men det bör ses som en stödinsats eller en punktinsats, inte som en helhetslösning.
Ett annat sätt, som vi ser som en grundpelare i varje långsiktig digital säljstrategi, är att ranka organiskt. Med det menar vi att ni bygger en webbplats som helt enkelt är så jädra bra och innehållsrik och användarvänlig att sökmotorerna knuffar den högre och högre. Kunder, samarbetspartners, och andra auktoriteter inom er bransch hittar intressant innehåll där som de kanske till och med länkar till, vilket pushar er ännu högre upp. Ni börjar jobba med content marketing, vilket inte bara fungerar som sälj i sig, utan även bidrar med stor mängd högkvalitativt innehåll till webbplatsen som också kan postas till sociala medier, och allt detta trycker er ännu högre upp.
Det finns mycket mer att berätta om detta, men i grunden är lösningen helt enkelt att bygga en högkvalitativ webbplats som kunder hittar utan att känna till er sen tidigare, och som sedan lotsar besökaren hela vägen från “vilka är detta?” till “åh, intressant”, till “hmm det här verkar ju riktigt bra” och till sist till “ah men okej jag skickar en intresseanmälan så får vi se”.
Vad blir resultatet?
Du kommer att få mail och telefonsamtal från människor du aldrig träffat, era säljare kommer gradvis behöva jobba mer med att ta hand om alla varma leads snarare än att kallsälja, och ni kan fokusera på vilka kunder ni bör jobba med snarare än vilka kunder ni kan jobba med. Ni kommer framstå som en mycket mer attraktiv arbetsgivare, vilket i längden självklart stärker er affär såväl som underlättar era rekryteringar. Ni kommer sluta se webbplatsen som en kostnad, och istället upptäcka en otroligt mätbar och tydlig investering.
Det låter som guld och gröna skogar, men vi har sett det vid otaliga tillfällen. Hör av dig, så berättar vi gärna mer över ett möte!
Brand

Strategi

Content

Vi är en kommunikationsbyrå som har kapaciteten, höjden och bredden för att ta dig dit du vill. Helst lite längre. Här ser du ett urval av vad vi kan hjälpa er med, men den här branschen har lika många facktermer som en fiskebåt, så vårt bästa tips är att helt enkelt säga till oss vad du vill uppnå så tar vi oss dit tillsammans.
Brand
Varumärkesstrategi
Identitet
Grafisk profil
Logotyp
Strategi
Kommunikationsstrategi
Kommunikationsplan
Mediastrategi
Sökmotoroptimering (SEO)
Målgruppsanalys
Inbound marketing
Digital marknadsföring
UX
PR
Content
Webbdesign
Webbutveckling
Appdesign
Apputveckling
Copywriting
Grafisk design
UI
Löpande produktion
Printdesign
Sociala medier