Praktik på byrå – så här är första intrycket för Lovisa och Alexandra

Även om studenttiden är alldeles underbar så är steget från skol- till arbetsbänk oftast mer än efterlängtad. För det program som har en praktikperiod innebär det också en tjuvstart på vad som komma skall. Därför mötte vi upp med våra praktikanter Lovisa Bylund och Alexandra Duvebrant för att snacka plugg, hur det är att praktisera på Samuraj och vad du ska tänka på när det är dags att skicka in dina ansökningar.

Filip Haraldsson

Copywriter

Hej på er, och varmt välkomna till Samuraj! Vilka är det vi har framför oss?

Lovisa (till höger på bilden): Jag är Lovisa och kommer ursprungligen från Karlshamn nere i Blekinge. Efter att ha bollat karriärsidéer från kock till militär landade mina tankar till slut i det kreativa skapandet. Jag tror det hela börjar i mitt intresse för musik, filmmusik i synnerhet, och jag såg länge det som branschen för mig. För några år sedan flyttade jag till Stockholm där det ena ledde till det andra… och nu är jag här!

Alexandra (till vänster på bilden): Alexandra heter jag och kommer från Stockholm. Just nu pluggar grafisk design på LTU här i Luleå där jag trivs väldigt bra med både utbildningen och livet som student. Jag var tidigare inne på att ta steget mot ingenjörshållet, men upptäckte ganska snabbt att det inte var något för mig, särskilt när jag alltid haft en kreativ ådra. Så under gymnasiet gjorde jag en helomvändning och på den vägen är det!

Hur har ni kommit till rätta efter er första tid här?

Lovisa: Jag har fått ett väldigt bra mottagande av alla och en tydlig plan över vad jag ska göra. De första veckorna har jag fått jobba mycket med SEO, kampanjhantering och jag har även varit med på en del kundmöten vilket har varit väldigt givande. Jag gillar verkligen variationen av uppgifter och det blir aldrig riktigt en lugn stund eller enformigt.

Alexandra: Det har rullat på bra sen dag 1! Jag fått vara delaktig i flera olika kundprojekt och bland annat designat broschyrer, inbjudningskort och material till sociala medier. Jag har också varit med i att ta fram idéer för både profilprodukter och film.

Kan ni berätta mer om era respektive utbildningar och varför ni har valt dem?

Lovisa: Jag läser till digital marknadsföringsspecialist vid IHM Business School i Stockholm. Det är en tvåårig utbildning som ger mig en bred kunskap och något av ett fågelperspektiv över kommunikation och marknadsföring. I grund och botten valde jag utbildningen får att jobba mer med mina kreativa sidor och applicera dem inom olika områden.

Alexandra: Jag är inne på mitt andra av totalt tre år. Vi får lära oss om allt från färg och form till normkritiskt tänkande och hur design kan väcka debatt och engagemang i samhället. Jag har alltid tyckt om själva skapandet men såg det tidigare mer som en hobby, tills jag bestämde mig för att faktiskt jobba med det också.

Hur gick det till när Samuraj blev er praktikplats?

Lovisa: Det var faktiskt så att jag googlade på “kommunikationsbyrå” och började gå igenom alla sidor som dök upp. Så det var nog från början hemsidan som tilltalade mig mest. Sedan hade vi ett första möte då jättestort fokus las på vad jag ville göra och hur praktiken skulle bli värdefull för min utveckling. Då kändes Samuraj som ett givet val!

Alexandra: Jag sprang in i en av er på nätverksträffen HEJ! här i Luleå, berättade att jag snart skulle ha min praktikperiod, och blev tipsad att söka den hos Samuraj. Men det var först efter lite regelrätt stalking på hemsidan och Instagram som jag tog beslutet. Jag fick en väldigt bra vibb, professionellt men med glimten i ögat!

Vad skulle ni säga har det bästa med praktiken än så länge?

Lovisa: Helt klart variationen av uppgifter och att jag har fått vara med i riktiga kundprojekt. Jag vill bli den bästa möjliga versionen av mig själv och för det behöver jag också ta åt mig av så mycket som det bara går.

Alexandra: Dels att lära känna alla på byrån, dels att vara med på kundmöten och få se hur allt går till i praktiken. Något som också varit roligt är att se hur många av de arbetsmetoder jag jobbat med i skolan också går att applicera här.

Och avslutningsvis, har ni några tips till en som ska söka praktik?

Lovisa: Absolut! Sök till många olika ställen och gå på så många intervjuer som möjligt. Du ska inte vara rädd att få ett nej, och ta inte heller första bästa. Välj någon som har en plan för dig och sätter din utveckling i centrum under praktiken.

Alexandra: Mycket sömn, du kommer bli slutkörd. Nej då, jag tycker du ska gå på mycket event och sök till så många det bara går, kanske till och med utanför din hemstad. Och såklart, var ute i god tid innan!

Vi tackar Lovisa och Alexandra för pratstunden och ser fram emot att få fortsätta ha er här hos oss under er praktik!

more?

Brand

Strategi

Content

Vi är en kommunikationsbyrå som har kapaciteten, höjden och bredden för att ta dig dit du vill. Helst lite längre. Här ser du ett urval av vad vi kan hjälpa er med, men den här branschen har lika många facktermer som en fiskebåt, så vårt bästa tips är att helt enkelt säga till oss vad du vill uppnå så tar vi oss dit tillsammans.

Brand

Varumärkesstrategi

Identitet

Grafisk profil

Logotyp

Strategi

Kommunikationsstrategi

Kommunikationsplan

Mediastrategi

Sökmotoroptimering (SEO)

Målgruppsanalys

Inbound marketing

Digital marknadsföring

UX

PR

Content

Webbdesign

Webbutveckling

Appdesign

Apputveckling

Copywriting

Grafisk design

UI

Löpande produktion

Printdesign

Sociala medier