Hjärtebarnsfonden
Varje år föds 2000 barn med hjärtfel i Sverige. Hjärtebarnsfonden är en rikstäckande ideell organisation som jobbar för att ingen ska behöva lida av hjärtfel, särskilt inte barn. De samlar in pengar och engagerar sig för att stödja forskning, sprider kunskap och information om hjärtfel, och stötta drabbade och deras närstående på alla tänkbara sätt.


Hjärtebarnsfonden kontaktade Samuraj för att hjälpa dem förbättra sin webbplats. Det fanns en tydlig budget och ett tydligt mål: Förenkla så mycket som möjligt för besökare att hitta rätt på webbplatsen, oavsett varför de kommit dit, och gör det lättare för de som vill donera och engagera sig att både förstå hur det fungerar och sedan genomföra sitt beslut.
Den befintliga webbplatsen hade en navigation och struktur som inte var anpassad för den stora mängd och variation av innehåll som Hjärtebarnsfonden byggt upp. Många olika informationstyper blandades i ett stort galleri, menystrukturen gav ingen översikt över vilka sidor som fanns tillgängliga, och många sidor var i princip omöjliga att hitta utan att direktlänkas till dem.
Dessutom var förstasidan på webbplatsen full av bilder och filmer, men väldigt informationstunn, så en förstagångsbesökare kunde paradoxalt nog uppleva informationen som både överväldigande och otillräcklig.
Tillsammans med Hjärtebarnsfonden diskuterade vi utmaningen, och hur vi bäst kunde använda såväl deras som vår egen tid för att skapa maximalt långsiktigt värde i projektet, och skapa så god effekt som möjligt i förändringarna. Vi förstod tidigt att det fanns vissa delar i projektet där Samuraj kunde bidra på ett unikt sätt, och andra där volymen av material och den detaljkunskapen de besitter gav Hjärtebarnsfonden själva en given roll.

Lösningen vi tog fram innebar en helt omstrukturerad webbplats. Majoriteten av informationen och sidorna från den tidigare versionen bevarades, men navigationen mellan dem och hur de hängde ihop internt, till exempel vilken överkategori en viss sida tillhörde, var helt ny. Vissa sidor presenteras nu direkt i toppmenyn, och vissa kommer besökaren åt genom att klicka fram en större meny. Men menyn är bara halva sanningen, då en stor del av navigationen sker via mer organiska flöden, till exempel att du klickar dig vidare till sidan Lär dig mer efter att du läst några korta meningar om hjärtfel längre ner på startsidan.

Vi ville göra det tydligt för besökaren vilket typ av innehåll de ser. Så Berättelser, Nyheter och Event har delats upp i olika flöden, och alla olika sätt att donera och engagera sig har samlats och strömlinjeformats.

Resultatet är en i grunden förändrad användarupplevelse. En direkt effekt har varit att Hjärtebarnsfonden helt enkelt inte längre får samtal från besökare som behöver hjälp att hitta rätt på hemsidan, eller inte förstår hur de ska donera. Fantastiskt, tycker vi!
Det känns fantastiskt för oss på Samuraj att kunna hjälpa Hjärtebarnsfonden. Nu arbetar vi vidare tillsammans för att göra det så enkelt som möjligt att engagera sig och donera, för att ingen ska behöva lida av hjärtfel.
Brand

Strategi

Content

Vi är en kommunikationsbyrå som har kapaciteten, höjden och bredden för att ta dig dit du vill. Helst lite längre. Här ser du ett urval av vad vi kan hjälpa er med, men den här branschen har lika många facktermer som en fiskebåt, så vårt bästa tips är att helt enkelt säga till oss vad du vill uppnå så tar vi oss dit tillsammans.
Brand
Varumärkesstrategi
Identitet
Grafisk profil
Logotyp
Strategi
Kommunikationsstrategi
Kommunikationsplan
Mediastrategi
Sökmotoroptimering (SEO)
Målgruppsanalys
Inbound marketing
Digital marknadsföring
UX
PR
Content
Webbdesign
Webbutveckling
Appdesign
Apputveckling
Copywriting
Grafisk design
UI
Löpande produktion
Printdesign
Sociala medier