Luleå Hockey
Sedan grundandet 1977 har Luleå Hockey cementerat sig som en faktor att räkna med i svensk hockey. Herrlaget är en av tre klubbar som spelat längst i SHL utan att någonsin åka ut, och 1996 kröntes säsongen med SM-guld. På damsidan har föreningen tagit hela fem SM-guld, vilket är mest av alla lag i SDHL.


Tack vare sina sportsliga framgångar, trogna supportrar och sponsorer kunde föreningen investera i ett toppmodernt ljud- och ljussystem inför säsongen 2018. Det har gett helt nya förutsättningar till att skapa magiska arenaupplevelser och matchinramningar.
Sedan höstsäsongen 21/22 har Samuraj fått ansvaret av Luleå Hockey att lyfta klubbens arenaupplevelse genom bland annat matchintron till föreningens herr- och damlag. Ett för oss, minst sagt ärofyllt uppdrag.
Vårt samarbete tog sin början i en djupare förståelse. Trots att många av oss redan var fans så ville vi veta mer om Luleå Hockeys historia, kultur och värderingar. Dels från de som dagligen arbetar inom föreningen, men också från de som match efter match finns på plats för att heja fram sitt lag.
Målet: Sveriges bästa matchintro
Vi satte tidigt riktningen, då vi visste att vi hade förutsättningarna, både tekniskt och i vår egen förmåga, att positionera oss främst i landet. Det visade sig inte bara var vårt eget riktmärke, utan något som följt med Luleå Hockey sedan 90-talet.
På den tiden hämtade svensk hockey mycket inspiration från NHL, och flera klubbar ändrade både namn och logotyper för att matcha den amerikanska, mer kommersiella, stilen. För Luleå Hockey blev vägen något annorlunda, och man satsade istället på matchintrot. Det är vad vi idag känner till som björngapet, och som vid premiärvisningen skapade stora rubriker runt om i Sverige.
I de hängivna supporterleden har den amerikanska stilen för en hockeyklubb aldrig varit ett ideal. Här är hockeyn istället rotad i föreningsliv, gemenskap, lokal anknytning och historia. För Lulefans innebär det kämpaglöd och stolthet för Luleå, och en knuten näve i fickan för alla de gånger som Norrbotten slentrianmässigt blivit refererat till som Norrland.
Vi ville att matchintrot skulle kunna ge något till alla. De som värnar om historia och tradition, unga och gamla, och förstagångsbesökare som kommit för en show. Men det ska alltid andas Luleå Hockey och Norrbotten, och framkalla alla de positiva känslor, minnen och värderingar som finns kring föreningen. En balansgång mellan nostalgi och nutid.
Vårat Gäng
Enligt historien kommer termen Vårat Gäng från föreningens bildande då IFK Luleå och Luleå Sportklubb slogs ihop. Klubbarna hade länge hyst agg mot varandra och det sägs att deras respektive sympatisörer höll sig på varsin sida Storgatan för att hålla avståndet intakt. Vid bildandet blev Vårat Gäng det som bryggande gapet och suddade ut vi mot dem-känslan.

Hammarslagen
Luleå har alltid varit en arbetarstad med stålmän och stålkvinnor på och utanför isen. Stålverk 80, SSAB och stålmannen som lagen bär på sina dressar. Hammarslagen som projiceras på isen är en homage till allt detta och symboliserar hårt jobb och kraft. Känner du förresten igen låten i introt? Det är mycket riktigt Templars of Steel…

Kommunvapnet
De korslagda nycklarna är Luleås kommunvapen och kan ses pryda både tröjor och halsdukar på H-läktaren. Det, tillsammans med “NORRBOTTEN”, fångar in både stad och län.

Kranen
Luleå stad bär på många klassiska byggnadssymboler. Bergnäsbron, Norrbottensteaterns rutnät, BAD-skylten och den alltid diskuterbara rostbollen. Vi valde att avsluta introt med en siluett av den allra mest ikoniska – kranen vid Södra hamnplan.

Brand

Strategi

Content

Vi är en kommunikationsbyrå som har kapaciteten, höjden och bredden för att ta dig dit du vill. Helst lite längre. Här ser du ett urval av vad vi kan hjälpa er med, men den här branschen har lika många facktermer som en fiskebåt, så vårt bästa tips är att helt enkelt säga till oss vad du vill uppnå så tar vi oss dit tillsammans.
Brand
Varumärkesstrategi
Identitet
Grafisk profil
Logotyp
Strategi
Kommunikationsstrategi
Kommunikationsplan
Mediastrategi
Sökmotoroptimering (SEO)
Målgruppsanalys
Inbound marketing
Digital marknadsföring
UX
PR
Content
Webbdesign
Webbutveckling
Appdesign
Apputveckling
Copywriting
Grafisk design
UI
Löpande produktion
Printdesign
Sociala medier