Ocab
Tillsammans med OnePartnerGroup och Ocab har vi skapat en rekryteringskampanj för att säkra Ocabs kompetensförsörjning och stärka företagets arbetsgivarvarumärke. Vi ville förmedla yrkets kärnvärden och paketera yrkesrollen på ett sådant sätt att den inte bara attraherar de som redan funderat på att söka jobb inom sanering, utan även de som aldrig tänkt tanken på liknande jobb men besitter helt rätt egenskaper.


Vi utgick från känslan att vara en vardagshjälte för någon, för att attrahera personer med empati och en vilja att hjälpa andra. Vi såg potential i bland annat personer som idag arbetar inom vården eller andra renhållnings- och sanitetsyrken, där ett kliv till saneringsbranschen också skulle kunna innebära en positiv förändring vad gäller till exempel arbetstider och arbetsbelastning.
Kampanjen gick ut med huvudbudskapet Rädda värden, en ordlek som bygger på att du som saneringstekniker räddar värden – och på så vis världen – genom att sanera, torka och återställa istället för att kassera, riva och bygga nytt. För att konkretisera budskapet ytterligare och göra gärningarna ännu mer påtagliga, så baserade vi varje annons runt en viss situation eller grupp som vi räddar värden för.

Förutom de statiska annonserna lanserade vi även ett annat, mer interaktivt spår. Städtrenden på sociala medier har länge varit stor. Hashtagen #CleanTok är utbredd på både TikTok och Instagram, och många gillar tillfredsställelsen som uppstår när du ”Tap to clean” och magiskt förvandlar stökigt och smutsigt till rent och städat.

De digitala annonserna kompletterades med två intervjufilmer där målgruppen får möta olika personer på Ocab. I dessa filmer ges en mer nyanserad och personlig bild av yrket samtidigt som de informerar om utbildningen.
Mer än 400 personer ansökte till första utbildningsomgången som genomfördes på åtta orter i norra Sverige. Därför återupprepade vi succén året efter och satsningen vidgades till 35 orter över hela landet. Med nytt fräscht material, och avstamp i det redan etablerade konceptet, lockade vi totalt 682 ansökningar till omgång två.
Brand

Strategi

Content

Vi är en kommunikationsbyrå som har kapaciteten, höjden och bredden för att ta dig dit du vill. Helst lite längre. Här ser du ett urval av vad vi kan hjälpa er med, men den här branschen har lika många facktermer som en fiskebåt, så vårt bästa tips är att helt enkelt säga till oss vad du vill uppnå så tar vi oss dit tillsammans.
Brand
Varumärkesstrategi
Identitet
Grafisk profil
Logotyp
Strategi
Kommunikationsstrategi
Kommunikationsplan
Mediastrategi
Sökmotoroptimering (SEO)
Målgruppsanalys
Inbound marketing
Digital marknadsföring
UX
PR
Content
Webbdesign
Webbutveckling
Appdesign
Apputveckling
Copywriting
Grafisk design
UI
Löpande produktion
Printdesign
Sociala medier