Webinarserie

Webinarserie

Med en global målgrupp, långa säljcykler, och en bransch i snabb utveckling är varje varmt lead som marknadsföringen kan generera otroligt värdefullt för företag som Mobilaris och Epiroc. Men en vanlig utmaning för B2B-företag med nischade produkter är att få träffa rätt intressenter till en kostnad som gör marknadsinsatserna till en god investering.

Möjligheten till resor suddades snabbt ut när pandemin svepte fram. Och branschmässor, det som länge varit en självklar mötesplats för innovatörer och intressenter, fick sättas på paus. När många såg affärsmöjligheter glida ur händerna såg Mobilaris och Epiroc en chans att slå igenom bruset. Tillsammans skapade företagen Mining Insights, en löpande webinarserie som samlar branschexperter, användare och potentiella kunder under samma tak. 

Genom att diskutera branschens gemensamma utmaningar och lösningar inom säkerhet, hållbarhet och produktivitet, tar Mobilaris och Epiroc en position som tankeledare inom sitt fält. Det stärker respektive varumärke, och ger de medverkande experterna en helt ny plattform till att inspirera andra och dela kunskap.

För att presentera och sprida Mining Insights har vi tagit fram en sammanhängande identitet och en webbplats för att berätta om eventen, registrera sig och delta. Vi har även gjort riktade kampanjer på sociala medier för att marknadsföra webinaren.

 

Webinarserie

 

Ett varumärke – två företag 

När vi gjort utseendet för Mining Insights har vi tagit hänsyn till att det ska kunna stå på egna ben för den främmande betraktaren. Samtidigt ska det utstråla och inrymma både Mobilaris och Epirocs varumärken – igenkänning för en som redan är invigd. Besökaren som möter eventet i en neutral kanal ska fatta intresse för både själva eventet och företagen bakom. Och om besökaren möter eventet i Mobilaris och Epirocs egna kanaler ska det kännas som en naturlig del av företagens kommunikation.

 

Ett brett nät och en smal tratt

För att nå ut till potentiella besökare på den globala marknaden prioriterades LinkedIn. Vi postade inlägg via Mobilaris och Epirocs egna sidor, sponsrade inlägg och annonser samt skapade ett event som deltagare kan “attenda” och dela på sina egna sidor. Genom att visa upp sitt deltagande så stärker besökaren sitt eget varumärke, samtidigt som eventet får en ännu större spridning tack vare dennes kanaler. 

Väl inne på webbplatsen möts besökaren av en attraktiv design med tydlig information om eventet och de aktuella deltagarna. Anmälningsformuläret kommer i direkt anslutning och gör det enkelt för besökaren att fatta ett beslut. Eftersom kampanjen är uteslutande digital så är den ytterst mätbar, och med anmälningsformuläret som sista steg får Mobilaris och Epiroc varma leads.


Webinarserie

Påminnelser och uppföljning

Vi har satt upp ett automatiserat flöde av påminnelser för varje kommande event och dess besökare. Alla som har tackat ja till eventet får påminnelser om sin anmälan, för att de i slutändan faktiskt ska ta del av webinariet. Efter eventet skickas det automatiskt ut information om nästkommande Mining Insights, tillsammans med information om Mobilaris och Epiroc.

 

Kontinuerligt arbete ger resultat

Under eventserien har Mobilaris, Epiroc och vi på Samuraj lärt oss att repetition leder till framgång, samtidigt som vi har vågat justera metoder under tidens gång. Det har fått otroligt god respons! För varje Mining Insights som gått, desto fler deltagare har dykt upp. I slutändan är resultatet starkare varumärken, ökad varumärkeskännedom och varma leads till företagens säljavdelningar.

Är du också nyfiken på content marketing och att gå från kalla säljsamtal till att bli serverad kokheta leads? Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi jobbar!

Vi använder cookies för att förbättra din vistelse. Om du fortsätter att surfa på webbplatsen godkänner du användningen av cookies.