Lär känna vår designer Miranda Risvall som sätter färg på både varumärken och vardag

Hennes utstrålning är lugnet personifierat. Men där inne så bubblar det av idéer, färger och former redo att förverkligas och lyfta varumärken till nya höjder. Ta dig själv tiden att stifta bekantskap med Miranda Risvall för att förstå vad som egentligen pågår i huvudet på en grafisk designer.

Filip Haraldsson

Copywriter

Hej Miranda! Vem är du?

Jag är grafisk designer här på Samuraj, på vårt kontor i Luleå. Jag skulle beskriva mig som en kreativ person som tycker om problemlösning, gärna genom att skapa något visuellt tilltalande. Jag har alltid haft något av ett bildligt sinne och har lätt att se resultaten framför mig, vilket också hjälper mig att snabbt ta ut en riktning för mitt arbete.

Du är nu inne på ditt andra år på Samuraj, berätta, hur började allt?

För mig började det med en praktikplats. Jag hade hört talas om Samuraj sedan tidigare och fick ett väldigt bra intryck redan vid vårt första möte. Det kändes verkligen som att det viktigaste var att jag själv skulle utvecklas och få ut så mycket som möjligt av min praktiktid. Jag fick massor av nya kunskaper, samtidigt som jag fick visa vad jag gick för. Jag fick sedan frågan om jag ville fortsätta på Samuraj, och nu jobbar jag fulltid som grafisk designer här!

Har du alltid känt att du skulle hamna inom ett kreativt yrke?

Ja, men det skulle jag väl ändå säga. Just att rita och måla är något som jag har sysslat med ända sedan barnsben. Jag läste bild på gymnasiet och valde sedan mellan grafisk och teknisk design inför universitetet, där det sistnämnda valdes bort på grund av, tja, matematiken. I mångt och mycket genomsyrar det kreativa det mesta av min vardag och mina intressen. Från inredning och plantor till mode, matlagning och datorspel.

Så, hur går det till när du gör din magi?

Vi utgår alltid från en kreativ brief – vi tar ett jobb med en grafisk profil som exempel. Då behöver jag först lära känna företaget, vad de gör, står för och hur de vill uppfattas av sin omgivning. När jag vet det, då kan min hjärna sätta igång och börja producera potentiella lösningar. Vi går sedan igenom olika potentiella riktningar med inspiration och grafiska teman för att låta kunden visualisera vägen framåt – något som annars kan vara svårt att sätta ord på, men som det ofta finns känslor och tankar kring. Till slut börjar vi arbeta med faktiska lösningar och vad som till slut blir det färdiga resultatet.

Spännande! Men vad är då det svåraste med ditt jobb?

Haha, att nöja sig… Det skulle potentiellt gå att fortsätta med varje projekt i en evighet och göra små, små förändringar hela tiden. Men det kanske är perfektionisten i mig som talar. Som tur är har vi något att förhålla oss till i både deadline och budget vilket ändå ger ett slags ramverk till vad som är rimligt. Evighetsprojekten får begränsas till hemmet!

Vi delar nog mer eller mindre alla den känslan! Har du något projekt som du känner särskilt mycket för?

Ja, det finns såklart vissa projekt som betyder något extra för mig. Främst uppdrag som främjar en god sak i samhället, till exempel för välgörenhetsorganisationer eller insamlingar. Hope by Elvira är ett exempel, där vi hjälpte dem att skapa en ny webbplats.

Vi tänkte börja runda av intervjun här. Men vi vet ju också om att du har ett förflutet i charken på Ica Maxi. Så en sista fråga, vilka är de mest underskattade charkprodukterna?

Oj, hmm… Då skulle jag först dra till med coppa. Det är lufttorkad karré som bara smälter i munnen! Sen vill jag också slå ett slag för Délice de Bourgogne som är en fransk gräddig vitost. Typ samma upplevelse som glass, prova den!

more?

Brand

Strategi

Content

Vi är en kommunikationsbyrå som har kapaciteten, höjden och bredden för att ta dig dit du vill. Helst lite längre. Här ser du ett urval av vad vi kan hjälpa er med, men den här branschen har lika många facktermer som en fiskebåt, så vårt bästa tips är att helt enkelt säga till oss vad du vill uppnå så tar vi oss dit tillsammans.

Brand

Varumärkesstrategi

Identitet

Grafisk profil

Logotyp

Strategi

Kommunikationsstrategi

Kommunikationsplan

Mediastrategi

Sökmotoroptimering (SEO)

Målgruppsanalys

Inbound marketing

Digital marknadsföring

UX

PR

Content

Webbdesign

Webbutveckling

Appdesign

Apputveckling

Copywriting

Grafisk design

UI

Löpande produktion

Printdesign

Sociala medier