2026 går vi in i vårt tredje år som samarbetspartners. Men om vi backar bandet, hur började samarbetet?
Jag tillträdde som vd 2023 med målet att ta nästa steg med TN. Ett delmål var att expandera verksamheten från Gällivare ner till kusten, men vid tillfället var vi bara kända på hemmaplan. Varumärket var en av de delar som behövde utvecklas för att både matcha det bolag vi var, och ville bli. Vi visste att vi ville jobba med en lokal aktör, så jag började skanna av marknaden och träffade några olika byråer.
Vad var det som fick er att känna att ni hittat rätt samarbete?
Redan vid vårt första möte så uppstod en dynamik i rummet som vi tyckte om. Det fanns både förståelse, engagemang och en ansvarskänsla. TN är ett familjeägt bolag och även om vi vill utvecklas så finns det många saker som vi värnar om att behålla, och i vissa fall även stärka. Samuraj lyssnade in, ställde frågor och var verkligen intresserade av att lära känna oss på djupet. Det var nyfikenheten och prestigelösheten som blev avgörande.

Från att ta fram TN:s första varumärkesplattform till att arrangera er 25-årsfest. Kan du berätta om hur samarbetet har utvecklats över tid?
Varumärket är en viktig del i att på sikt kunna hålla ihop ett företag som växer. Så vi började med att definiera vilka vi är och satte både ord och färg på det. Utifrån vår varumärkesstrategi har Samuraj sedan hanterat allt från den löpande externa kommunikationen och marknadsföring till rekryteringskampanjer och planering av interna event. Successivt har vi fått en tydlig röd tråd genom hela vårt varumärke, från webben till skyltning, presentationer och arbetskläder. Allt är genomtänkt, och jag njuter varje gång jag ser en TN-bil rulla förbi.
Vilka framgångar skulle du säga att ni har uppnått med hjälp av Samuraj?
Vi har haft två år av kraftig expansion där vi gått från 40 till 70 anställda. Med Samuraj har vi tagit oss från att vara kända i en enda ort, till hela Norrbotten. Vår uppfattning är att vi nu är väl kända av alla i branschen här uppe i norr, både beställare och andra byggföretag. Vi har ett arbetsgivarvarumärke som speglar vilka vi är, vilka vi vill jobba med och hur det är att jobba hos oss. Det har varit väldigt viktigt i vår tillväxtresa och gjort det lättare att rekrytera de kompetenser vi behövt för stunden, från öppningen av Luleåkontoret till att nu starta upp i Kiruna.

Avslutningsvis, vad värdesätter du mest i samarbetet?
I grund och botten ska det vara roligt att arbeta ihop, och det är det. Samuraj har en framåtanda och ansats som passar ihop med vår egen – positiva, ödmjuka, lösningsorienterade och skickliga på sitt hantverk. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta ihop.
Vi vill rikta ett stort tack till Mikael för pratstunden och de varma orden. Om du vill veta mer om vårt samarbete kan du läsa vårt case, och om du är intresserad av TN så tycker vi att du ska besöka deras hemsida.